Forschungsbericht 2019
Lufttransportsysteme M-28
Leitung: Prof. Dr.-Ing. Volker Gollnick
Institut auf TORE
Institutswebsite
Publikationen
- Potential to reduce the climate impact of aviation by climate restricted airspaces - Article
Niklaß, Malte; Lührs, Benjamin; Grewe, Volker; Dahlmann, Katrin; Luchkova, Tanja; Linke, Florian; Gollnick, Volker
Transport Policy (83): 102-110 (2019-11-01)
Publisher DOI
- The airline fleet-related implications of a utility-based frequency limit between high-density City Pairs in Europe - inProceedings
Presto, Felix; Gollnick, Volker; Lütjens, Klaus
Air Transport Research Society World Conference: (2019)
Open Access
- Cloud encounter impact on operational and economical effectiveness of hybrid-laminar-flow-control aircraft - inProceedings
Pohya, Ahmad Ali; Wicke, Kai; Risse, Kristof; Linke, Florian; Lau, Alexander; Lührs, Benjamin; Swaid, Majed
Journal of Aircraft 4 (56): 1513-1523 (2019)
Publisher DOI
- Ein systemanalytischer Ansatz zur Internalisierung der Klimawirkung der Luftfahrt - Thesis
Niklaß, Malte
DLR Deutsches Zentrum fur Luft- und Raumfahrt e.V. - Forschungsberichte 6 (2019): 1-187 (2019)
- Ein Ansatz der quantitativen Zukunftsforschung als Grundlage der Systemanalyse für das globale Lufttransportsystem - Thesis
Ghosh, Robin
DLR, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - Forschungsbericht: (2019-11)
- Ein Bewertungsansatz zur Analyse von Zustandsmanagementsystemen in Verkehrsflugzeugen unter Berücksichtigung neuer Instandhaltungskonzepte - Thesis
Hölzel, Nico
Open Access
- Ground-based wake vortex prediction in the en-route European airspace - Article
Lau, Alexander; Berling, Jan; Koloschin, André; Holzäpfel, Frank; Sötch, Ingo
DLR Deutsches Zentrum fur Luft- und Raumfahrt e.V. - Forschungsberichte 16 (2019-January): 133-144 (2019-01)
Projekte
- Global-Warming-Optimized Aircraft Design
European Union; Laufzeit 2019 - 2022
Projektleitung: Gollnick, Volker
- IntAirNet: Zuverlässige Kommunikation für das vernetzte Fliegen
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie; Laufzeit 2019 - 2022
Projektleitung: Timm-Giel, Andreas; Gollnick, Volker
Mitarbeitende: Berling, Jan
- Stratospheric Flying Opportunities for High-Speed Propulsion Concepts
European Commission; Laufzeit 2018 - 2020
Projektleitung: Gollnick, Volker
Mitarbeitende: Bodmer, Daniel; Thöben, Jens
- Advanced Aircraft Concepts
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie; Laufzeit 2018 - 2021
Projektleitung: Gollnick, Volker; Timm-Giel, Andreas
- Runway independent automatic launch and landing system (REALISE)
Bundesministerium für Bildung und Forschung; Laufzeit 2017 - 2020
Projektleitung: Gollnick, Volker
Mitarbeitende: Müller, Johannes
- Formationsflug im Gesamtsystem
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie; Laufzeit 2016 - 2019
Projektleitung: Gollnick, Volker
Kooperationspartner
- Smith Heimann GmbH (SH)
- Bundespolizei (BPol)
- RWTH Aachen
- University of Reading
- Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR)
- Lufthansa Cargo (LHC)
- Kühne & Nagel
- Accenture GmbH (ACC)
- DFN-Cert (CERT)
- IATA Cargo Security Group
- Manchester Metropolitan University
- Luft- und Hafen Umschlagsgesellschaft mbH (LHU)
- Airbus Operations GmbH
- ENVISA
- Hamburger Logistik Institut mbH (HLI)
- Lufthansa Cargo AG (LHC)
- Lufthansa Technik
- Flughafen Hamburg
- Bundesamt für Materialforschung und -prüfung (BAM)
- VACAD Verband der Air Cargo Abfertiger Deutschlands